Berita Terkini Public Mutual

Rabu

 Tabung Pesaraan


     Tidak kira anda siapa dan apa pun pekerjaan anda, semua orang memerlukan tabung pesaraan untuk menyara kehidupan apabila usia kita semakin meningkat.

     Bagi golongan makan gaji sudah tentu berjaya menyisipkan 10% atau 11% daripada pendapatan mereka ke dalam tabung simpanan pekerja (ditambah lagi dengan sumbangan majikan). Jadi sudah tentulah mereka mempunyai sekurang-kurangnya sedikit simpanan pesaraan. Begitu juga yang memilih bersara dengan berpencan.


Bagaimana pula mereka yang bekerja sendiri?


     Mereka ini juga amat memerlukan tabung pesaraan. Maka, dengan simpanan yang ada tidak perlulah mereka bekerja lagi kerana kudrat yang ada sudah tidak mengizinkan. Tanpa peraturan yang mewajibkan mereka menyimpan wang terpulanglah kepada golongan ini untuk mendisiplinkan diri agar sentiasa membuat simpanan. 


Mengapa tidak memilih pelaburan sebagai cara menggandakan tabung pesaraan anda? Pelaburan awal dan caruman bulanan yang rendah, namun pulangan yang diterima Insya Allah berbaloi. Manfaatkan masa muda kita dengan bekerja keras di samping menyimpan 10% daripada pendapatan ke dalam akaun pelaburan. Apabila anda bersara nanti, saya yakin anda bersara dengan rasa lega dan lapang dada kerana  keputusan anda untuk melabur pada zaman muda anda membuahkan hasil.