Berita Terkini Public Mutual

Rabu

Halal ke Pelaburan ini?

     Isnin lalu, saya membuka kaunter promosi di sebuah bangunan pejabat. Sambutannya agak hebat walaupun saya diberitahu bahawa sudah banyak konsultant yang pernah membuka kaunter di situ. Saya bertemu dengan seorang prospek dan mencadangkan supaya beliau memanfaatkan wang simpanan pekerjanya. Mulanya, beliau agak keberatan. Setelah bertanya lebih lanjut, barulah saya tahu bahawa dia mempunyai keraguan tentang status halal pelaburan ini. 

     Beliau langsung tidak mengetahui ada pelaburan yang bersifat patuh Syariah dan halal. Maklumlah konsultant yang pernah menemuinya tidak pernah menyentuh status pelaburan ini menurut pandangan Syariah. Saya terangkan tentang pelaburan yang bersifat Syariah dan tunjukkan senarai penasihat Syariah yang ada. Malah, saya tunjukkan laporan interim yang mencatatkan senarai syarikat dan industri di mana wang pelabur dilaburkan.

     Syukurlah penerangan saya telah berjaya menjawab segala keraguannya. 20 minit kemudian, beliau dengan rela hati "sign up" untuk melabur. Lagi best, beliau berhasrat juga untuk menjadi konsultant. Mudah-mudahan...Amin